תפיסה עצמית של מוטיבציה

Share |

תפיסה עצמית - תפיסה עצמית של מוטיבציה

האם אנחנו עושים משהו משום שאנחנו רוצים לעשות אותו, או משום המצב דורש מאיתנו לעשות זאת? חוקרי מוטיבציה כבר הבחינו מזמן בין מוטיבציה פנימית (Intrinsic Motivation), הבאה לידי ביטוי כאשר אנשים עושים דברים משום שהם רוצים לעשותם לעומת מוטיבציה חיצונית (Extrinsic Motivation), המתרחשת כאשר אנשים עושים דברים כאשר הדבר עצמו הוא לא המטרה אלא משמש כאמצעי להשגת המטרה, למשל כאשר לומדים בכיתה על מנת להשיג תעודת בגרות ולא לשם הלמידה עצמה.

מה קורה כאשר אנחנו עושים מטלה שאנו נהנים ממנה (מוטיבציה פנימית) ואז מתחילים לקבל עליה תגמול חיצוני (מוטיבציה חיצונית)? לכאורה זה היה המצב העדיף מכולם, אולם מסתבר שבמקרים כאלה ההתנהגות זוכה לתגמול "עודף" ואז קשה לנו להסביר למה אנחנו עושים את ההתנהגות - האם משום שאנחנו נהנים ממנה או משום שאנחנו מקבלים עליה תגמול? המסקנה שאנחנו עשויים להגיע אליה היא שאנחנו מבצעים את ההתנהגות בגלל התגמול החיצוני ומשום כך למעשה לא כל כך נהנים מההתנהגות עצמה. תופעה אשר נקראת "אפקט הצדקת היתר" (OverJustification Effect).

בצורה אירונית, סיפוק תגמולים חיצוניים, מחליש ומערער מוטיבציות פנימיות. מחקר שנעשה על ידי מרק לפר ואחרים (Mark Lepper, 1973) מדגים טענה זאת בצורה יפה. במחקר זה ניתנה לילדים בגילאי 3-5 פעילות חדשה ואטרקטיבית, לצייר עם מרקרים צבעוניים. אחרי שציירו במשך שש דקות חלק מהילדים קיבלו פרס (תעודות המעידות שהם שחקנים טובים) שהובטחו להם מראש, אחרים קיבלו אותו מבלי שציפו לכך וקבוצה אחרת לא קיבלה כלום. כעבור כשבוע - שבועיים, המרקרים הושמו בכיתות הרגילות של הילדים וניתנה להם האפשרות להשתמש בהם בזמן המוגדר כזמן למשחק חופשי בכיתה. משך הזמן שבו הילדים שיחקו עם המרקרים ללא הפרעה נלקח כמדד למוטיבציה הפנימית שלהם. התוצאות מראות כי ההשפעה של התגמול הידוע מראש הייתה ברורה. ילדים שלא קיבלו שום פרס בילו 16.7% מזמנם בציור עם המרקרים, ילדים שקיבלו את הפרס במפתיע ציירו 18.1% מזמנם. לעומתם ילדים שחיכו לפרס ציירו עם המרקרים רק 8.6% מהזמן.

את התוצאות הללו ניתן להסביר במונחים של תפיסת העצמי. ילדים אשר תפסו את עצמם מציירים כאשר הובטח להם פרס הגיעו למסקנה שהם מציירים בעבור הפרס ולא לשם ההנאה שבדבר. בניגוד אליהם ציור ללא ציפייה לפרס הוביל את הילדים האחרים להסיק שהפעילות היא מהנה ומעניינת עבורם. תגמולים חיצוניים יכולים לערער על מוטיבציה פנימית, בעיקר כאשר הם נתפסים כשוחד שבא לשלוט על התנהגות ולא כבונוס על יכולת.

מקורות:

Lepper, M.R., Greene, D. & Nisbett, R.E. (1973). Undermining children intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the "overjustification" hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 28, 129-137.

נושאים קשורים: תפיסה עצמית של רגשות | תפיסה עצמית של מוטיבציה |

ייעוץ אקדמי




בחסות


עוד יישומים שלנו

קישור לטיפולטק

קישור לניטוריקס





דף הבית - שאלות נפוצות - רישום - מודעות עצמית - מחקר מדעי - פסיכולוגיה - פאנל - סקרים - תנאי שימוש
שאלונים: זוגיות - אישיות - אמונות - בריאות - עמדות - משפחה - התנהגות
מאמרים: אקטואליה - אישיות - זוגיות ומיניות - כלכלה ועבודה - פסיכותרפיה - בידור -
יישומים מסחריים: טיפול בשפיכה מוקדמת - סקרי דעת קהל - מחקרי שוק
פסיכולוג בגוש דן - פסיכולוג בירושלים - פסיכולוג בחיפה - פסיכולוג בבאר שבע - פסיכולוג ברמת הגולן - פסיכולוג בגליל המזרחי - פסיכולוג בגליל המערבי - פסיכולוג בעמקים - פסיכולוג בשומרון - פסיכולוג בשרון - פסיכולוג ביהודה - פסיכולוג בשפלה - פסיכולוג בצפן הנגב - פסיכולוג באילת והנגב הדרומי

כל הזכויות שמורות © all rights reserved

זמן טעינה: 34628.55 שניות.