תיאוריית התפיסה העצמית

Share |

מושג העצמי - תיאוריית התפיסה העצמית

ב- 1972, Daryl Bem הציע תיאוריה, לפיה אנשים לומדים על עצמם באותה הדרך שבה הם לומדים על אנשים אחרים - ע"י צפייה בהתנהגות שלהם. על פי המודל, תיאוריית התפיסה העצמית (Self Perception Theory), כאשר התחושה הפנימית חלשה או קשה לפרשנות, אנשים יסיקו את מה שהם מרגישים או חושבים על ידי צפייה בהתנהגות שלהם ובמצב בו ההתנהגות התרחשה.

חשוב לשים לב שלפי התיאוריה, תהליך תפיסת העצמי מתוך ההתנהגות אינו מתרחש כל הזמן, אלא מוגבל לתנאים ספציפיים. כך למשל כאשר יש לחצים חיצוניים ברורים כמו תגמול ברור או עונש , אנשים לא יסיקו שההתנהגות נבעה מתוכם. אם ניסית לשכנע אנשים בזכות מוצר מסוים משום ששילמו לך לעשות כן, לא בהכרח תסיק מכך שאתה אוהב את המוצר. כך תהליך התפיסה העצמית יתרחש בעיקר כאשר נראה שהמצב אינו מספק הסבר מספיק על מנת להסביר את ההתנהגות.

מקורות:

Bem, D.J. (1967). Self-perception: An alternative interpretation of cognitive dissonance phenomena. Psychological Review, 74, 183-200.

Bem, D.J. (1972). Self-perception theory. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol.6, pp. 1-62). New York: Academic Press.

המשך: תפיסה עצמית של רגשות | תפיסה עצמית של מוטיבציה |

ייעוץ אקדמי




בחסות


עוד יישומים שלנו

קישור לטיפולטק

קישור לניטוריקס





דף הבית - שאלות נפוצות - רישום - מודעות עצמית - מחקר מדעי - פסיכולוגיה - פאנל - סקרים - תנאי שימוש
שאלונים: זוגיות - אישיות - אמונות - בריאות - עמדות - משפחה - התנהגות
מאמרים: אקטואליה - אישיות - זוגיות ומיניות - כלכלה ועבודה - פסיכותרפיה - בידור -
יישומים מסחריים: טיפול בשפיכה מוקדמת - סקרי דעת קהל - מחקרי שוק
פסיכולוג בגוש דן - פסיכולוג בירושלים - פסיכולוג בחיפה - פסיכולוג בבאר שבע - פסיכולוג ברמת הגולן - פסיכולוג בגליל המזרחי - פסיכולוג בגליל המערבי - פסיכולוג בעמקים - פסיכולוג בשומרון - פסיכולוג בשרון - פסיכולוג ביהודה - פסיכולוג בשפלה - פסיכולוג בצפן הנגב - פסיכולוג באילת והנגב הדרומי

כל הזכויות שמורות © all rights reserved

זמן טעינה: 55677.02 שניות.