סכמה

Share |

סכמה (schema/schemata) היא מבנה מנטאלי המייצג היבט כלשהו של העולם. אנשים משתמשים בסכמות על מנת לארגן ידע נוכחי ולספק מסגרת עבודה שתעזור בהבנה עתידית של דברים. דוגמאות לסכמות הקיימות אצלנו: סטריאוטיפים, תפקידים חברתיים, תסריטים, אמונות לגבי העולם, אב-טיפוס וכו''.

סכמות הן כלי יעיל מאוד להבנת העולם. בזכות הסכמות, רוב הסיטואציות היומיומיות לא מצריכות מאיתנו מאמץ מחשבתי גדול, כיוון שפועלים אצלנו תהליכי מחשבה אוטומטיים. זה מאפשר לנו לארגן במהרה נתונים חדשים לתוך סכמות קיימות ולפעול ביעילות וללא מאמץ מיותר. לדוגמא: לרוב האנשים יש סכמה של מדרגות, מה שמאפשר להם לטפס במדרגות שהם לא ראו מעולם ללא שום מאמץ.

מצד שני, סכמות יכולות גם להשפיע ולמנוע כניסה של מידע חדש. לדוגמא, סטריאוטיפים הקיימים אצלנו יכולים להוביל לכך שנזכור או נראה בתוך סיטואציה מסוימת משהו שכלל לא קרה רק כי זה מסתדר לנו טוב יותר עם סכמה שכבר קיימת אצלנו.

סכמות לעיתים קרובות קשורות אחת לשנייה ויכולות להוביל ולקשר לאותו המידע. איזו סכמה תפעל ברגע נתון תלוי בפקטורים שונים כמו למשל הפעילות שאנו עושים באותו הרגע, זמינות ונגישות הסכמה וכו''. בנגישות של סכמה הכוונה היא לקלות בה סכמה מסוימת "קופצת" אצלנו בראש. זה נקבע על ידי הניסיון ותחום ההתמחות של האדם. היא יכולה גם לשמש כקיצור קוגניטיבי ולאפשר להסבר הנפוץ ביותר להיבחר עבור אינפורמציה חדשה.

מקורות:

Brewer, W.F. & Nakamura, G.V. (1984). The nature and function of schemas. In R.S. Jr., Wyer & T.K. Srull (Eds.), Handbook of Social Cognition (Vol.1 pp. 119-160). Hillsdale, NJ. Erlbaum.

ייעוץ אקדמי




בחסות


עוד יישומים שלנו

קישור לטיפולטק

קישור לניטוריקס





דף הבית - שאלות נפוצות - רישום - מודעות עצמית - מחקר מדעי - פסיכולוגיה - פאנל - סקרים - תנאי שימוש
שאלונים: זוגיות - אישיות - אמונות - בריאות - עמדות - משפחה - התנהגות
מאמרים: אקטואליה - אישיות - זוגיות ומיניות - כלכלה ועבודה - פסיכותרפיה - בידור -
יישומים מסחריים: טיפול בשפיכה מוקדמת - סקרי דעת קהל - מחקרי שוק
פסיכולוג בגוש דן - פסיכולוג בירושלים - פסיכולוג בחיפה - פסיכולוג בבאר שבע - פסיכולוג ברמת הגולן - פסיכולוג בגליל המזרחי - פסיכולוג בגליל המערבי - פסיכולוג בעמקים - פסיכולוג בשומרון - פסיכולוג בשרון - פסיכולוג ביהודה - פסיכולוג בשפלה - פסיכולוג בצפן הנגב - פסיכולוג באילת והנגב הדרומי

כל הזכויות שמורות © all rights reserved

זמן טעינה: 63007.58 שניות.